Friday 6 April 2012

10 Kolektor Paling EXTREME


Mereka ialah kolektor yang EXTREME kerana memiliki minat yang mendalam terhadap sesuatu sehingga berjaya mengumpul sesuatu barangan dalam jumlah yang amat besar.

1. Kolektor Kamera Filem - Dimitris Pistiolas Athens memiliki koleksi kamera filem persendirian terbesar di dunia dengan 937 model vintaj dan projektor.


2.Kolektor Kotak Rokok - Seorang warga cina Wang Guohua telah mengumpul sebanyak 30,000 kotak rokok lebih dari 100 kawasan pengeluaran yang merangkumi lebih daripada 10 buah negara sejak tahun 2003.

3.Pengumpul koleksi Pokemon Lisa Courtney berjaya dicatat didalam Guinness World Records 2010 Gamer Edition, koleksi memorabilia Pokemonnya adalah sebanyak 12,113 item.

4.Taman Gula-gula diruangan bawah tanah rumah Ron Hood di Lewiston, Maine, mengumpulkan lebih daripada 3000 barangan gula-gula.

5.Cheers! Heinrich Kath adalah seorang petani telah berjaya mengumpul kira-kira 20,000 gelas bir di Cuxhaven, Utara Jerman. Walaupun dia tidak minum bir, dia telah mengumpul gelas bir ini sejak tahun 1997.

6.Koleksi mandian itik getah (tak tahu nama spesifik amenda), individu diatas takde nama lak, adoih... Apapun beliau mungkin individu kedua pengumpul paling banyak iaitu sebanyak 2,469 itik getah, individu pertama yang tidak diketahui identiti ialah seorang wanita di California yang didakwa telah memegang rekod dunia. (Maafkan jika tak cukup info)

7.Hooters Guinness mengiktiraf Pam Barker Leeds, Maine, sebagai pemilik koleksi terbesar di dunia pengumpul anak patung burung hantu dan beliau juga mempunyai lebih daripada 18,000 barangan burung hantu.

8.Mary Ann Sell, di Cincinnati, Ohio, memegang 40.000 gulungan View-Master (aku tak tau apabenda ni, sesiapa tolong jelaskan ye) dalam koleksi peribadi dan dianggap sebagai salah satu terbesar di dunia, di Green Bay, Wisc.

9.Keychain kunci utama yang dibeli A USO di Vietnam (di mana beliau berkhidmat sebagai penembak helikopter) 41 tahun yang lalu merupakan permulaan baginya mengumpul pelbagai jenis kunci.

10.Koleksi Happy Holidays Sharon Badgley iaitu 6,000 patung Santa Claus termasuk yang paling besar dan ianya mengambil masa 3 minggu untuk memaparkan kesemuanya.

No comments:

Post a Comment